Logo

With our professional
CV your job interview
is guaranteed

order now!

Professional CVs
and cover letters
for every job description

order now!

Your first step
in climbing up
the service ladder

order now!

Ergonomi

Ergonomi er læren om at tilpasse maskiner/arbejdsplads og miljø til mennesket. Når der tales om ergonomi, er fokus ofte på løft, arbejdsstillinger og muskelarbejde. Spørgsmål af mere psykologisk natur (trivsel, velbefindende mv.) regnes også med til ergonomi.

På området ergonomi vejleder jeg i indretning af alle typer arbejdspladser, underviser i ”at kunne selv”, vurdering og kortlægning af tunge løft og EGA, udarbejder løsningsforslag til kortlægning, vejleder om special- og hensyntagende indretning ved skade/sygdom.

Lad listen herunder inspirere dig :-)

Kontorergonomi

Hvornår har du sidst fået inspiration til indretning af din arbejdsplads på kontoret?

I en travl hverdag, er det ofte indretningen, man sidst ser på – og hvad skal man egentlig se efter, udover om stol og bord kan stilles i højde og om der er strøm til lampe, pc og printer, samt at der er plads nok?

Med fokus på arbejdsmiljø, indretning og trivsel bliver efterspørgslen på indretningsmuligheder større og mere specifik. Producenterne bliver bedre til at udvikle nye modeller. Der er således uendelig mange muligheder for at indrette kontorarbejdspladsen. Hvordan får man det til at fungere i en helhed?

Jeg kan inspirere dig og har tips og tricks, der kan gøre hverdagen lidt lettere for dig.

Storrumskontorer

…er hverdag for mange. Nogle trives, andre gør ikke. Forklaringen på trivsel eller mistrivsel kan være meget tydelig eller den kan være mere skjult. Listen over forhold, der har indflydelse på trivslen i storrumskontoret er lang. Udfordringen er, at få personer, lokaler , indeklima og opgaver m.m. til at fungere i en helhed.

Tunge løft

Gener i kroppen kan forebygges ved brug af de rette tekniske hjælpemidler, træning samt løfte- og arbejdsinstruktioner.

Stil skarpt på risikable håndteringer, tunge byder og "Tarzan-adfærd"!

Det kan være nødvendigt at få kortlagt tunge løft i virksomheden, så Arbejdsmiljøorganisationen har et grundlag for en god handlingsplan. Jeg kan lave en overskuelig og handlingsorienteret kortlægning.

Tekniske hjælpemidler

Arbejdsteknik gør det ikke alene! Vurdér om der kan bruges tekniske hjælpemidler til noget af arbejdet - "work smarter, not harder".

Træning

To til tolv minutters daglig træning (med elastik eller håndvægte) giver færre smerter i nakke og skuldre!*

*Kilde: NFA: Effectiveness of small daily amounts of progressive resistance training for frequent neck/shoulder pain. Seniorforsker Lars L. Andersen, 2011.

Det er let at komme i gang! Få fat i træningselastikker eller håndvægte (tilpasset din fysiske status), få instruktion i 4 enkle øvelser, lav øvelserne 1 gang dagligt i 2 – 12 minutter! Du kan træne, hvor det passer dig!

Det er billigt! Det tager (meget) kort tid! Det kan (i den grad) betale sig!

Træningen kan med fordel kombineres med anden træning og motion :-)

Det er så lidt, der skal til!

Ja, men det er alligevel meget forskelligt, hvordan vi hver især skal have indrettet vores arbejdsplads – der skal tages hensyn til DIG og lige netop den arbejdsopgave, DU varetager.